welcome 2 my club!!!!!!!

Friday, April 8, 2011

ngangkung!!!

..semelekom, apo kabor sume, yep..ini bukan bayu timur, cume mengisi kekosongan bayu timur mase dier tokleh nok update dan juge ataih jemputan rasmi dari dier jugok..so rodong-rodong salam kenal sume. Aku nie kire macam 'ghost writer' lah(alah macam dalam filem omputih yang tengoh main kat panggung tuh) dalam kata lain penulis hantu. Setelah ngadap blog nie lelamer -analisa sedikit sebanyak ,mencari idea nak tulih ape...ermm bila dak ngadap nie, payoh pulok nok menulis nyer ingatkan senang jer.

Tapi untuk permulaan meh sinih aku citerkan satu cerita benor(hampir). Hari itu aku pergi mengikut member pergi ke satu upacara mistik-macam dalam filem NGANGKUNG tuh. Member yang ngajok, memujer hantu katernyer, dier nih kaki Nombor ekor(aku bukan) , sebab katenyer 'best' maka aku terimalah pelawaannya(aku sajer nok tengok goner benda upacaranya, nok merasai sendiri pengalamannyer macam mana) Pergh...banyok betul peralatan-nyer..gabra-nyer takyoh citerlah , biler pulok disuruh jadi pembantu kepada tok bomohnyer. Tapi buat steady-jer-lah cover line (beselahkan). Lilin, setanggi, kemenyan, mangkuk putih , kue kukus(tak hingat dah apa namanya)dan beberapa lagi barang.

Memulanya aku disuruh lipat kertas buat bekas nok isi barang yang ada. Ala lipat kertas jadi macam kotok* (macam yang buat masa2 sekoloh rendoh ari tuhlah) tapinyer aku maner nak ingat(gabra gamoknye). Kenelah maroh dek tok bomoh. Kemudian biler dah siap sumernyer kami-orang pun berangkat ketempat yang di katakan sesuai untuk panggil hantu -beselah ..mana lagi kalau bukan bawah pokok besar(pokok mende aku tak tahu)

Dah siap bentang tikor* sume(siap bawok Fumakilla tuh..memang mistik ..-oh ya henfun kene off ya ..)aku di suruh duduk sebeloh kanan tok bomoh-nyer, aku kene pasang setanggi, lilin tak leh pasang lagi. "nanti jangan sampai putus bakornyer.." suruh tok bomohnyer. Aku masih gabra maka terkebil-kebil tak paham. "bakor apenyer?" Member kat tepuk bahu aku, nunjukkan benda yang nok di bakor...hooo cakap bakor duit..ala duit cina mati tuh..warner kuning..macam dalam filem hantu cina pulok. Maksud dier jangan di bagi padam sebelum siap upacaranya.

Maka bermulerlah tok bomoh membaca serapahnyer...ermm bunyinyer macam bahasa jawer. Adalah nama-nama jembalang itu ..ini yang disebutnyer. Aku yang kat sebeloh dier nih sebuk membakor 'duit-cina-mati', gabra pun bertamboh-tambohlah. kejap-kejap mandang* kiri, mandang kanan Walaupun tadi tok bomoh, dier dah buat buatkan pelindung kawasan(dier cacokkan seruas buluh dan belah limau nipis pastu pacokkan pulok atas buluh tuh-buluh tuh ader berikat tali hitam.)"jangan risau sumer akan selamat, asalkan kamu-orang tak keluar dari kawasan nih"kata dier.

Aku pun nunggulah ngan risaunyer sambil tak berenti-renti membakor di sebeloh. Dengan panasnyer ,dengan nyamuk, dengan miang lalang..huuu macam-macam ader. Tok bomoh tuh punyerlah kuat serapahnyer rasanya jauh jugaklah boleh di dengor orang( Sebenornya kitorang nih buat kat blakang umoh member nih.) Sedang..tok bomoh membace serapah dier tuh, member aku bisik dari belakang "psst..tok buleh 'slow' sikit tok ..orang nok tidur" aku yang nervous dan bercampor gabra nih terus rase nok gelak, hileng sumer nerves ngan gabra. Tapi aku tahan. Tok bomoh buat tak peduli jer dan sampailah selesai sumernyer.

..hah, okehlah sampai kat situ jerlah citernyer...yang pasti aku tak mahu dah pergi. Aku bukan kaki judi pun. Buat apa nyusohkan diri pergi meredoh semok* ,gigit dek nyamuk dan kene tahan kencing lagi.."tak kose*kan" kata oghang Pahang.

Nanti kita bercerita tentang tarik duit pulok,oke..(^_^)



*kotok= kotak
*mandang= melihat/memandang
*semok= semak
*kose= kuasa
*tikor=tikar


ps: sebarang bentuk pemujaan adalah salah di sisi agama Islam-hukumnya syirik
judi adalah haram di sisi agama.

P.H. 2011

2 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kalu lu orang ada ong belanja gua sate yek

sabda kalam said...

tak dapat seposen hagham pun bro..haha